30 januar 2020

Bygden i skoven

Med udsigt til Vejle Fjord ligger Munkebjerg Hotel. Hotellets kortfattede motto er ”format”, hvilket hænger naturligt sammen med den perfektionisme, du mærker fra første skridt ind i foyeren. Journalist Thomas la Cour påtog sig rollen som mødebooker og fik en rundtur af receptionschef Charlotte Petersen.

 

Munkebjerg er et stednavn, der er kendt af de fleste i det østjyske. Stedet fik en nærmest mytologisk position fra 1980’erne og frem. Navnlig i de år, der ikke var så mange hoteller i det østjyske med så mange stjerner. Man valfartede til den tidligere kunstnerkoloni for at få en bid af den klassiske peberbøf og det gode liv. Munkebjerg Hotel ligger skjult for alle, der ikke opsøger det, og steder, der er skjulte, har det med at blive mere mytiske. Særligt når de er beslægtet med kompromisløshed, kvalitet og luksus.

Et usædvanligt sted

Det er i en blanding af ærefrygt og nyfigenhed, jeg svinger min møgbeskidte familiecontainer ind foran det fornemme hotel på en grå og vandkold formiddag i januar. Jeg skal finde ud af, hvad de kan tilbyde møde- og konferencegæster. For alle hoteller vil gerne fortælle, at de sætter gæsten i centrum og strækker sig lidt længere – men hvordan skiller Munkebjerg Hotel sig ud fra alle de andre?

Det er på flere måder et usædvanligt sted. De markante bygninger ligger mellem løv- og nåletræer på bakken ned mod Vejle Fjord. Det konsekvente valg af rødbrune sten til mure og de mørke tegl får bygningsmassen til at indgå i symbiose med omgivelserne. Arkitekturen syner meget af såvel stolt håndværk som nordiske traditioner. Det virker gedigent, indbydende og elegant på samme tid.

Munkebjerg vil bestå

Det er nærmest en lille bygd i skoven. I dag består hotellet blandt andet af 158 værelser og suiter, tre restauranter, bar, kasino, konferencerum, mødelokaler og et spa- og træningsområde. Stedet har egne håndværkere, rengøringspersonale, egen bager, slagter og blomsterdekoratør. Da jeg står på parkeringspladsen og skutter mig mod vintervinden, dukker illusionen op, at uanset hvad der sker ude i den store verden, vil Munkebjerg bestå.

Jeg træder ind i den store, højloftede foyer, der med niveauforskelle, knitrende pejs, siddegrupper og små kroge efterlader mig i en salig følelse af hjemkomst. Det er en hotelfoyer – men meget anderledes end alle de andre udgaver af en hotelfoyer, jeg har set i mit liv. Jeg aner ikke, hvad rumtemperaturen er, men jeg får varmen med det samme. Det er både hyggeligt og temmelig romantisk. Man fornemmer, at det var en murermester, der anlagde grundstenen i 1967, for en del af murværket i foyeren ligner svendestykker.

Smid tøjlerne

Receptionschef Charlotte Petersen byder mig velkommen og tilbyder en rundvisning. Hun og den øvrige receptionstab er almindeligvis de første, gæsterne taler med, når de ankommer – og de sidste, de tager afsked med.

– Gæsterne skal fra første færd føle, at de er i de bedste hænder, og at de kan smide tøjlerne. For vi har styr på deres konferenceophold ned til mindste detalje. Hvis de føler sig taget godt imod, har vi de bedste forudsætninger for at give dem en god oplevelse, siger hun.

Charlotte viser mig rundt på hotellet. Værelserne og suiterne med og uden indtagende fjordudsigt. Det slår mig, at selv kedelige januar har sin egen skønhed. Vi kommer forbi pool- og spaområdet Fit & Relax og Treetop Restauranten, der er med i eksklusive White Guide.

Overlegen på AV-udstyr

Vi når konferencelokalet, hvor et par AV-teknikere er ved at stille an til morgendagens arrangement.

– Vi kan køre scenen op, tømme lokalet for borde og stole og sænke dem ned under gulvet på tyve minutter, siger Charlotte.

Da hun fortæller teknikerne, at jeg er journalist og skal skrive om stedet, vil de begge gerne bidrage med detaljer om Munkebjergs overlegenhed på teknik: ”Ja, og vi kan faktisk have en bil stående derinde, som vi kan løfte op i salen fra kælderen”, siger den ene tekniker, mens den anden tilføjer: ”Vi har praktisk talt alt i AV-udstyr, og hvis kunden ønsker noget, vi ikke har, køber vi det hjem. Samtidig gør vi rigtig meget ud af at få teknikken til at spille sammen med æstetikken i vores rum. Der skiller vi os helt klart ud. Ingen halve løsninger her.”

”Familien” Munkebjerg

Munkebjerg Hotel var fra begyndelsen familieejet, og det er anden generation, der driver stedet i dag. Ingen hotelkæde har kunnet købe sig ind, og den detalje har utvivlsomt indvirkning på alle smilene og hjælpsomheden, jeg møder fra Charlottes kolleger under rundvisningen.

– Der er mange, der har været ansat på hotellet i 20 og 30 år. Der er en god portion stolthed forbundet med at være en del af ”familien” på Munkebjerg. Det har også en stor værdi for tilbagevendende konferencegæster, at de møder kendte ansigter, siger Charlotte.

”Vi tilpasser os gæsten”

Min rundvisning er slut, og Munkebjerg Hotels motto ”format” hænger godt sammen med det, jeg har set og hørt. Jeg har oplevet et konferencehotel, hvor man gør en indsats for at være en beleven vært for alle gæster. Et sted, hvor høj professionalisme og nærmest familiær venlighed går hånd i hånd.

– Vi har ikke nogen pakker, møde- og konferencegæsterne skal passe ned i. Vores konferenceafdeling finder ud af, hvad kunden ønsker, og så tilpasser vi os det. Hvis der opstår særlige ønsker på dagen, løser vi også det. Gæstens oplevelse er det eneste, der betyder noget i sidste ende, slutter Charlotte.